Shockwave-therapie

Extracorporeal Shockwave-therapie (ESWT)
Binnen de Fysiotherapie hadden we tot nu toe geen goed en passend antwoord op langdurige pijnklachten, veroorzaakt door chronische ontstekingen en verkalkingen van spieraanhechtingen, pezen en slijmbeursen.

Medicijnen helpen tijdelijk en kennen veel bijverschijnselen. Ditzelfde geldt voor injecties en operaties. Veel van deze klachten zijn self-limiting; de klachten gaan- als je maar lang genoeg wacht en ermee rust- vanzelf over. Dit is zonde van de tijd en de kans op recidieven/herhalingen blijft bestaan. Ook gaat het lichaam bij te lange rust in vermogen en conditie achteruit. Daar komt bij dat je werkgever niet blij is met ziekteverzuim. Snel hervatten van werk en sport is dan ook gewenst.

Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat Extracorporeal Shockwave-therapie (ESWT), kortom shockwave-therapie in bovenbeschreven situaties vaak goede resultaten geeft. De oorzaak van de pijn wordt rechtstreeks bij de oorsprong bestreden. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelingen.

Heeft u een van deze klachten?

• Schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
  • Tennis- of golfelleboog
  • Pijn aan de knieschijf of buitenkant heup
  • Chronische pijn aan de achillespees
  • Hielspoor
  • Chronische pijn en spanning aan nek, schouder of rug
  • De Shockwave-therapie kan voor u de oplossing zijn, bespreek dit met uw fysiotherapeut of arts.

Hoe werkt de extracorporeal shockwave-therapie (ESTW).
Allereerst lokaliseert de fysiotherapeut of arts het pijngebied door palpatie op basis van de indicaties van de pijn door de patient. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave-impulsen. Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling in het pijngebied en de bloedcirculatie. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanismen van het lichaam. Met andere woorden, ESWT heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam.

Voordelen van de shockwave-therapie
Het is een behandeling zonder medicijnen of chirurgie Goede therapiesucces na enkele sessies (4-8 keer) Pijnverzachting en functieherstel na enkele dagen Geen bijwerking, wel een roodheid en geringe zwelling direct na de behandeling Maakt injectie of chirurgie overbodig Minder arbeidverzuim en snelle sporthervatting

Sinds begin 2009 is onze praktijk uitgerust met de Shockwave-therapie; Masterpuls ® MP200 van de firma Storz-Medical.